Співбесіда є основним методом оцінки кандидатів при прийомі на роботу. При конкурсному відборі претендентів на престижні й високооплачувані вакансії на співбесіду можуть бути запрошені десятки людей. Ваш успіх або неуспіх залежить як від професійних якостей (освіта, досвід, кваліфікація тощо), так і від того, яке враження ви справите на роботодавця під час співбесіди. Причому друге може мати вирішальне значення, якщо, звичайно, ваша професійна кваліфікація в цілому відповідає вимогам роботодавця. Тому підготовка до співбесіди має особливе значення для досягнення успіху в пошуку роботи. Для цього корисно вивчити причини відмови роботодавців:

- при недостатньому рівні кваліфікації, незначному досвіді роботи очікування високої заробітної платні;

-   небажання почати кар’єру знизу;

-   недостатність знань за фахом; небажання вчитися;

-   низька успішність під час навчання у навчальному закладі;

-   манери всезнайки або, навпаки, нерішучість;

-   невміння висловлюватися; невизначеність відповідей на питання;

-   лінь, відсутність ентузіазму;

- неможливість участі у виробничих справах, крім обумовленого графіку роботи;

-   напружені взаємини з батьками;

-   несамостійність (рішення за вас часто приймають інші люди, напр., батьки);

-   запізнення на співбесіду – невміння цінувати час;

-   нездатність сприймати критику.

В той же час, для досягнення успіху в пошуку роботи, перед співбесідою важливо:

- зберіть якомога більше інформації про установу, в яку вас запрошують на співбесіду

- приготуйте копії дипломів, свідоцтв, резюме та інших необхідних документів. Особи творчих професій можуть принести свої статті, малюнки тощо

- заздалегідь дізнайтеся точну адресу організації. Розрахуйте так свій час, щоби ви прийшли за 15 хвилин до початку співбесіди. Якщо ж ви запізнюєтеся, то обов'язково зателефонуйте й повідомте про це, а пройшовши, попросіть вибачення

- подбайте про діловий стиль одягу. Не можна приходити на співбесіду в мініспідниці, джинсах чи супермодному одязі, треба дотримуватися в усьому міри

- приготуйтеся назвати прізвища і контактні телефони осіб, які можуть дати вам рекомендаційного листа

- складіть список очікуваних запитань та підготуйте на них відповіді.

Якщо рекрутер на співбесіді ставить вам каверзні питання, то це зовсім не від бажання зробити капость або прагнення збити вас із думки. Це — всього лише спосіб краще зрозуміти особливості вашої особистості, спосіб вашого мислення, а заодно й визначити, чи легко ви зорієнтуєтеся у складній, незнайомій ситуації. Є кілька типів «каверзних» питань, до відповідей на які краще приготуватися заздалегідь.

1. Розкажіть про себе.

За допомоги цього запитання можна багато дізнатися про кандидата на вакансію, зокрема про його пріоритети в житті.

2. Про захист конфіденційних даних.

Варто сказати, що інформацію, яка має конфіденційний характер, ви не маєте права розголошувати.

3. Задачки на кмітливість.

Не поспішайте і не хвилюйтеся. Візьміть аркуш паперу й ручку і спробуйте спокійно розв’язати задачу. Якщо не вийшло — відреагуйте з гумором і пообіцяйте вирішити головоломку вдома.

4. Яким вашим проектом ви пишаєтеся більше за все.

Згадайте, яка справа була для вас найбільш значущою, що ви в неї вклали, яким результатом задоволені, пишаєтесь. Зробіть акцент на своїх діях і заслугах, але, якщо робота була колективна, згадайте і про це.

5. Назвіть свої недоліки (слабкі сторони).

У жодному разі не відповідайте цілком відверто, найліпше відповісти нейтрально: "У мене, безперечно, є недоліки, але воно жодним чином не впливають на роботу".

6. Уявіть собі ситуацію…

Не варто вигадувати героїчні подвиги, будьте чесними. Розкажіть, як би ви вчинили за умови, коли би справді опинилися в такій ситуації

7. Розкажіть про нашу компанію.

З великою імовірністю рекрутер може попросити вас розповісти про компанію, в яку ви прийшли на співбесіду. Роботодавцю важливо знати, що ви його вибрали усвідомлено, з низки серйозних причин, а не просто тому, що «дуже потрібні гроші».

8. Чому ви звільнилися з останнього місця роботи?

Тут важливо поєднувати чесність і хитрість. Ваша відповідь повинна бути «соціально бажаною». Якщо навіть мав місце конфлікт, не варто розповідати про нього, і звинувачувати свого колишнього керівника. Краще відповісти: "Не було професійного зростання".

9. Назвіть бажаний мінімум і максимум заробітної плати.

Можна з'ясувати, яку зарплату фірма збирається вам запропонувати. Якщо змушені будете назвати конкретну суму, то можна називати суму, яка на 10-15 % вища попередньої зарплати. Максимум - 30%.

10. Ваше ставлення до виробничих перенавантажень?

Поставте зустрічне запитання: "Що треба буде затримуватися на роботі? Скільки разів на місяць?". Якщо вас задовольнятимуть відповіді, тоді впевнено скажіть, що ви погоджуєтеся на такі умови.

Наприкінці, ще раз зауважимо:

1. Прийшовши в офіс, будьте з усіма ввічливими і доброзичливими. Не забудьте посміхнутися, заходячи до кабінету керівника. Стежте за своєю поставою, дивіться в очі співрозмовникові. Пам'ятайте:

- вітаючись з представником компанії, не подавайте руки першим;

- не сідайте, поки вам не запропонують це зробити;

- якщо вас кому-небудь відрекомендують, обов'язково запам'ятайте ім'я та по батькові цієї особи. Потім ви зможете відразу звернутися до співрозмовника на ім'я та по батькові, це справить позитивне враження.

2. Сумлінно та охайно заповнюйте всі анкети і документи, які вам запропонують.

3. На початку бесіди відрекомендуйтеся. Поцікавтеся ім'ям та по батькові співробітника.

4. Підтримуйте зоровий контакт.

5. Уважно слухайте запитання, не перебиваючи співбесідника. Ваші відповіді на запитання повинні бути прямими (відповідати треба безпосередньо на поставлене запитання), точними (не варто виходити за межі обговорюваної теми). Під час співбесіди кандидат на вакантну посаду теж має право поставити запитання, але не більше 2-3, треба лише вдало обрати момент для того чи іншого запитання. Найчастіше ці запитання стосуються обсягу роботи, умов успішного її виконання.

Якщо ви не зрозуміли запитання, не соромтеся уточнити: "Чи правильно я зрозумів, що ..."

6. Під час співбесіди тримайтеся гідно, впевнено, але не зухвало.

7. Наприкінці розмови слід чітко домовитися про те, коли і як ви дізнаєтеся про результати. Бажано, щоб ініціатива такої домовленості залишалася за вами: краще домовитися, що ви зателефонуєте у призначений час, ніж чекати дзвінка. Активна позиція завжди ліпша пасивної. Це справить враження ділової людини.

8. Завершуючи співбесіду, не забудьте про звичайні правила ввічливості. Важливо, щоб обидва учасники закінчили зустріч з відчуттям, що все, про що слід було сказати, сказано і що ви маєте достатньо інформації для прийняття рішення. Подякуйте співрозмовникові за бесіду та за виявлену увагу.

9. Після співбесіди ретельно проаналізуйте свою поведінку, відповіді й зробіть правильні висновки. Якщо Вам відмовили, з'ясуйте причину відмови і врахуйте її під час підготовки до іншої співбесіди. Пам'ятайте, що роботодавець зацікавлений у кваліфікованих фахівцях, професіоналах. Це і потрібно демонструвати впродовж усієї співбесіди.

Бажаємо успіху!