Хотілось би поговорити про таке, на жаль, актуальне явище, як: мобінг.  Це психологічний терор, який здійснює колектив або його частина по відношенню до когось із співробітників. Слово «мобінг» утворене від англійського дієслова «to mob» — грубити, нападати зграєю, цькувати.

Мобінг — досить примітивна форма поведінки. Поширений у підліткових колективах або жорстко структурованих групах: армія, в’язниця тощо. Але зустрічається цей феномен і в організаціях, навіть у тих, де, на перший погляд, установлені найприємніші відносини між співробітниками.

Образливі слова, ігнорування, випади та кепкування, небажання ділитися інформацією, доноси — усе це ще «квіткові» прояви мобінгу. Відомі випадки, коли співробітники цілеспрямовано ховали документи від своєї жертви, викидали її речі, наприклад, чашку, ламали комп’ютер тощо.

Хто може стати жертвою мобінгу? У принципі, будь-яка людина. Важливо тільки, щоб вона чимось відрізнялася від інших. А як ви розумієте, родзинку можна знайти в кожному. Нерідко жертвами стають молоді фахівці або фахівці, які щойно прийшли, адже вони явно відрізняються від навчених досвідом тітоньок і вносять до їх усталеного розпорядку життя щось нове. Чудово підходить під жертву мобінгу і жінка передпенсійного віку. Під дією психологічного терору може опинитися будь-хто, навіть керівник. Головне — перейти (насправді чи тільки в його уяві) доріжку ініціатору мобінгу. Такою людиною найчастіше виступає неформальний лідер групи, людина, яка має в ній авторитет і вплив. Саме тому жертвами мобінгу нерідко стають найбільш ініціативні та компетентні співробітники. Адже якщо він виділяється, то з боку «підліткової», «мобінгової» логіки виглядає як вискочка. Мобінг, веде не тільки до того, що жертва видихається, а іноді й доходить до нервового зриву — це тільки морально-психологічний бік, але — і до зниження продуктивності, якості праці. Не тільки тому, що колектив втрачає мотивацію, а й оскільки підвищується текучка кадрів.

Не таємниця, що будь-яку негативну ситуацію легше попередити ніж потім залагоджувати. Отже, для профілактики мобінгу важливим правилом у колективі має стати обговорення конфліктів і претензій працівників один до одного у відкриту. Правила та норми колективу повинні засуджувати плітки, інтриги і доноси на роботі. Варто постійно піклуватися про формування здорової організаційної культури та підтримку здорового клімату спілкування. Виключити мобінг дозволяє і налагоджений зворотний зв’язок між підлеглими і керівником. Якщо останній відкритий до діалогу, готовий вислухати співробітників, цікавиться тим, що відбувається в організації, то імовірність мобінгу знижується.

У випадку, якщо ви вже відчуваєте на собі дію мобінгу, слід зазначити, що коли хтось із колег давить на вас, поводиться неетично, образливо жартує, підставляє чи робить щось іще з розряду мобінгу, не реагуйте емоційно, притримайте образу. Зараз час зібратися і абсолютно спокійно, навіть прохолодно поговорити з психотерористом. З’ясуйте, чого він домагається, визначте суть конфлікту. Насправді, тільки-но нападаючий побачить, що ви не ведетеся, що йому не вдається викликати у вас жодних емоцій, йому теж доведеться почати домовлятися з вами. Так, ввімкнувши холодний розум, почавши обговорення, ви виходите з позиції жертви і переходите в позицію учасника переговорів. Головне, коли ви починаєте обговорювати претензії призвідника, не плачте, не скаржтеся, не виправдовуйтеся, використовуйте спокійні інтонації. Запитання: «Ну чому ви мене весь час ображаєте»? — невдале, адже воно занадто навантажене емоційно. Краще щось таке: «І чого ви домагаєтеся від мене?».

Важливо усвідомити, що хороший співробітник вміє уникати будь-яких конфліктних ситуацій та виходити з них, що забезпечує йому можливість жити в гармонії зі своєю природою та довкіллям, суспільством, окремими людьми. Отже, мета урегулювання (керування) конфліктами полягає не в тому, щоб ліквідувати або не помітити конфлікт, а в тому, щоб запобігти конфліктній поведінці, яка пов’язана з деструктивними, насильницькими способами розв’язання протиріч, і спрямувати учасників на пошук рішення, яке задовольнить вимоги всіх сторін.

Бажаємо успіху!